Wednesday, January 19, 2011

Cupcakes vol.1



Idag kom jag på att jag är mästare på muffins! Det hela började med att jag endast skulle köpa nya kollegieblock och en fin penna men så råkade jag köpa en bok om muffins också. Så, innan jag visste ordet av stod jag med vaniljmuffins i ugnen och rörde ihop toppingmojs i en annan bunke. Så nu har jag frossat och ska gå och lägga mig - mätt & belåten. Här har ni det utomordentligt braiga receptet.

Vaniljmuffinsbas:
ca 10-12 stycken

♥ 4 dl vetemjöl
♥ 3 dl socker
♥ 2½ tsk bakpulver
♥ ½ salt
♥ 100 g smör, rumstempererat/smält
♥ 2 dl mjölk
♥ 2 ägg
♥ 2 tsk vaniljsocker

Så. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Slå på 1 dl mjölk, rör smeten slät. Vispa återstående mjölk, ägg, vaniljsocker i en annan bunke. Blanda ner äggblandningen i smeten. Häll upp i formar. Grädda i ugnen i ca 20-25 minuter.

Topping:

♥ 200 g philadelphiaost
♥ 2 dl florsocker

Rör ihop och bred/spritsa på muffinsen. Garnera hur du vill.

Smaklig spis!

No comments:

Post a Comment