Thursday, May 19, 2011

Spagetti med maaassa fricadeller!


I sann Lady&Lufsen-anda lagade jag fricadeller i tomatsås med spagetti till middag i tisdags när jag till min stora förvåning kände att det var det enda jag var sugen på...Hmm, men gott blev det. Och ungefär så här kan man göra om du känner för samma sak som mig någongång. Nästa gång ska jag dock ha rutig duk, två italienare som sjunger (eller i varje fall något liknande på spotify) och sällskap. Antingen i form av en hund eller en pojkvän. Det senare mest troligt.

Det här behöver du (4 portioner):

♥ 500 gram nötfärs
♥ 1 msk finhackad persilja
♥ 1 vitlöksklyfta
♥ 1 ägg
♥ 1 dl mjölk
♥ På en höft cirka 3 msk ströbröd
♥ Salt & peppar
♥ Lite olja

♥ 1 dl vatten
♥ ca 400 gram krossade tomater på burk
♥ ... Och spagetti såklart

Och så här gör man:

1. Blanda mjölken och brödet till en konstig massa.
2. Blanda sedan i resten av ingredienserna till köttbullarna. (Pressa i vitlöken alltså)
3. Rulla fina små bullar och stek i lite olja tills de får fin färg, sänk sedan värmen och se till så de blir genomstekta.
4. Om stekpanna är tillräckligt hög häll i vattnet och tomatkrosset rätt i pannan. (Annars byt till en kastrull eller liknande, gjutjärnsgryta är helt perfekt). Låt koka ihop i ca en kvart.
5. Koka pastan och servera allt ihop. MOMSIGT!

No comments:

Post a Comment