Tuesday, March 8, 2011

fastelavaddå?

Tänk att jag i min ovisshet om Internationella pannkaksdagen faktiskt åt pannkakor idag! Prövade "lite nyttiga pannkakor" med havre & rågmjöl, vaniljsocker & honung! Goda blev dom och betydligt mer mättande än vanliga. Rekommenderas :)

I Norge kallas semlor för fastelavnsboller. Vanliga "boller" säljs överallt, året om, och kan jämföras med svenska vetebullar. Oftast är de lite festligare med kanel&socker, chokladbitar eller vanilj i. Efter dagens research kan jag konstatera att fastelavnbollen oftast är en vanlig plain bolle med krem (grädde) innuti och mellis (florsocker) eller choklad ovanpå som fyllning väljer de sedan att ha jordgubbssylt eller vaniljkräm. Mandelmassa har de inte ens hört talas om.
Tokigt land jag lever i.
Tur för mig att jag inte är så förtjust i semlor även fast jag hörde att "svenska semlor" faktiskt fanns att få tag på här i Oslo.

No comments:

Post a Comment